søndag den 16. februar 2020

Positiv forstærkning


Da jeg for 15 år siden blev hundeejer for første gang fandtes der ikke fænomenet ”frivillig håndtering” i hundeverdenen – jeg kendte den i hvert fald ikke-

Derimod var ”positiv forstærkning” på vej frem her var ”Roger Abrandes” foregangsmanden.

Der er i mellemtiden løbet adskillige millioner liter vand ud i havet og vi er blevet så meget klogere på, hvordan vi mest positivt lærer hunden ting vi ellers ikke havde set komme.



Et rigtig godt eksempel her i huset var da Hunivaps flyttede ind og forsøgte at finde sin plads.

Han ville meget gerne allerførst ud ad døren, ikke noget Tira mente var af særlig stor vigtighed, men det gjorde Huni altså-

Hans reaktioner var (som de fleste hvalpe/hunde – at springe op på døren og kradse lige så snart jeg havde hånden på vej mod håndtaget der åbnede udad!

Her brugte jeg ganske enkelt kun at fjerne min hånd fra håndtaget – Det segmenterede sig  straks i Hunis frontallap og han satte alle fire poter i gulvet.



Jeg lyver ikke når jeg skriver at det faktisk kun tog en dag og tre gentagelser før han havde forstået, at det at sætte poterne på døren betød døren ikke blev åbnet.

Og der har aldrig nogensinde siden været brug for opgradering lige på det felt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar