lørdag den 15. februar 2020

Min "Prins"

I dag lå "HUNDEN" i vores postkasse.
Det bliver selvfølgelig læst godt og grundigt. Selv om jeg nok springer over, hvis det handler for meget om udstilling.
Jeg synes dog generelt der er noget for alle hundeinteresserede. Og man kan jo kun blive glad i låget over alle de forskellige aktiviteter, der efterhånden er inden for hundesporten. Alle kan finde noget også selv om man ikke hører til de mest mobile.
I dette nummer læste jeg med stor interesse artiklen med Lea Nor " Din hund er dit spejl" - Lea´s første hund er en islandsk fårehund - efterfølgende har hun fået tre Border Collier.
Artiklen beskriver blandt andet "De fire personlighedstyper" -
Og som der stå: Oftest er der tale om en blanding af to eller flere typer.

Jeg kunne hurtige genkende Huni - særligt i den ene som er kategoriseret som "Prinser og prinsesser"
De er kendetegnet ved:
Store egoer ( det har han om nogen) intet filter (jow- alt ryger ind i frontallappen), vil ses ( han er jo iffer).
Stor selvtillid, kender ikke janteloven. Har brug for meget opmærksomhed og anerkendelse.
Udfordringer med prinser & prinsesser kan være at de vil være først (gælder især ud af døren) -aggressiv adfærd ( kun over for bestemte hunde der ikke har talt pænt til ham) og ressource forsvar
( det kan han have især over for lækker mad).

Nedenstående afsnit kunne være skrevet af mig selv, men er det ikke

De lytter ikke altid, fordi de ved bedst selv ( han er jo også spidshund) - kræver kriterier i træningen ( jeg har ofte træningen opdelt i temaer- det fungere bedst i Hunis ører og hjerne.
Denne type er en super stærk konkurrencehund, elsker ros og social anerkendelse, altid klar til træning og konkurrencer - de vokser og er cool på banen




Ingen kommentarer:

Send en kommentar