mandag den 17. februar 2020

Frivillig håndtering

I går nævnte jeg begrebet "Frivillig håndtering" uden at linke til, hvad det egentligt er.
Du kan læse mere HER

Jeg må erkende at vejen til frivillig håndtering af Huni ikke er så let endda. Jeg når nærmest kun til at kaste guffen i næbbet på kræet.
Han ved dog godt, at der er visse situationer, hvor gufferne sidder mere løst end andre.
Fx vask af undervognen, dryppe øjne, påføring af Bayvantic - det kræver ikke den store overtalelse at udføre.
Derimod er kloklipning nok det sværeste at udføre på knægten.
Indtil han var en fem-seks måneder gik det let med 3 i eneren. Det udførtes medens han sov.
Men så var det også slut og der skulle mere overtalelse til.
Enden blev at min yngste agerede "foderautomat" mens jeg klippede ulvekløerne - alle andre negle sled han selv i passende længde på asfalt og fliser.
Det sluttede dog for ca. et halvt års tid siden. Huni var blevet så god til at danse ballet, at jeg havde svært ved at klippe forsvarligt.
Vores frivillige håndtering i.f.t. kloklipning er nu kommet til at se ud som følger:
Et styks silikonebageunderlag påsmøres en god klat leverpostej

Herefter lægges den på gulvet til afslikning. Medens Huni slikker på livet løs har jeg god tid til at klippe alle 4 ulve kløer samt de to vildtkløer på forben.
Der er endda tid til at klippe diverse sammenfiltrede uld totter der indfinder sig en gang imellem.
Huni elsker metoden- jeg elsker at orden neglen i ro og mag.
og så er det HELT FRIVILLIGT FRA HUNIS SIDE og jeg kan gøre det uden hjælper.

Og der slikkes til bagestykket er fuldkomment rent.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar